eTolpat soveltuvat parhaiten esimerkiksi taloyhtiöihin, yrityksiin sekä julkisiin pysäköintihalleihin.
eTolppaa ohjataan etänä eParking.fi-järjestelmällä selaimella tai sovelluksessa.
eTolpat ovat älykkäitä lataus- ja lämmitysasemia. eTolppa mittaa sähkönkulutuksen käyttäjän ja aseman
perusteella. Asemaan on mahdollista saada älykäs kuormanhallinta, joka valvoo ja tasaa sähkönkulutuksesta
aiheutuvaa kuormaa. eTolppiin on myös mahdollista liittää eParking.fi-järjestelmän kautta erilaisia
palveluita, esimerkiksi laskutuspalvelu kulutetun sähkön laskuttamista varten.
eTolpat soveltuvat parhaiten esimerkiksi taloyhtiöihin, yrityksiin sekä julkisiin pysäköintihalleihin.
eTolppaa ohjataan etänä eParking.fi-järjestelmällä selaimella tai sovelluksessa.
eTolpat ovat älykkäitä lataus- ja lämmitysasemia. eTolppa mittaa sähkönkulutuksen käyttäjän ja aseman
perusteella. Asemaan on mahdollista saada älykäs kuormanhallinta, joka valvoo ja tasaa sähkönkulutuksesta
aiheutuvaa kuormaa. eTolppiin on myös mahdollista liittää eParking.fi-järjestelmän kautta erilaisia
palveluita, esimerkiksi laskutuspalvelu kulutetun sähkön laskuttamista varten.
Tästä löydät listattuna muutamia yleisimmin kysyttyjä kysymyksiä vastauksineen. Mikäli mielessäsi on
kysymys, johon listalta ei löydy vastausta, ota rohkeasti
yhteyttä
asiantuntijoihimme!
Tutustu myös suunnittelijoille suunnattuun pakettiin.
Autamme mielellämme suunnittelussa!
Kyllä voi. 3,6 kW supersuko-rasiamme on kehitetty sekä lämmittämiseen että lataamiseen. Lisäksi
tehokkaampia Type2-latureitamme voi hankkia myös suko-pistokkeellisina, jolloin näistä latauslaitteistakin
löytyy molemmat vaihtoehdot. Kaikista Type2-mallisista latureista ei silti voi lämmittää, joten otathan
tämän huomioon valitessasi tolpan mallia!
Suko-rasiakin riittää useimmille käyttäjille, jos pysäköinti kestää esimerkiksi yön yli. Suomalainen
autoilija ajaa keskimäärin 50 kilometriä päivän aikana ja tämän määrän saa helposti ladattua suko-rasiasta.
Yön aikana suko-pistorasiasta pystyy lataamaan noin 150 kilometriä lisää toimintamatkaa. Lisäksi
sähköautoilu eroaa polttomoottoriautoilusta siinä, että autoa "tankataan" käytännössä aina kun se ei ole
liikkeessä. Lisäksi suuri osa autoista, esimerkiksi suurin osa hybrideistä, käyttää lataukseensa ainoastaan
yksivaiheista sähköä. Tällöin tehokkaammasta kolmivaihelaturista ei välttämättä edes olisi hyötyä, sillä
auto ei sitä pystyisi hyödyntämään.
Suko-tolppien kanssa ei täysin välttämättä, mutta ilman palvelua älytolpat toimivat vain 2 tuntia
kerrallaan painamalla tolpan napista. eParking-järjestelmän käyttö on suositeltua sekä helppokäyttöisyyden
että kulutuksen mittaamisen ja laskutuksen kätevyyden vuoksi. Type2-malliset latausasemat eivät toimi ilman
taustapalvelua. Operointipalvelu hankintaan kohteen kaikille eTolpille ja palvelun hankinnan tekee
kiinteistö.
Sopimus tehdään kiinteistön (esim. taloyhtiön) ja operoijan (IGL) välillä.
eTolpat sopivat hyvin monenlaiseen ympäristöön. Eniten niitä on paikoissa, joissa auto muutenkin seisoo
pysäköitynä lyhyen tai pidemmän aikaa. Laitteita löytyy aina taloyhtiöistä yritysten parkkipaikoille ja
parkkihalleista liityntäpysäköinteihin. Katso tästä muutamia
referenssejä.
Latauspisteitä ohjataan eParking-palvelussa, jota voi käyttää mobiilisovelluksella tai selaimessa.
Voit rekisteröityä palveluun myös tietokoneen kautta. Maksuvälineiksi käyvät pankkikortti, verkkopankki
sekä esimerkiksi Mobile Pay. Suko-tolppia voi käyttää myös tolpasta painamalla, mikäli kiinteistö sallii
manuaalisen käytön.
eTolppa mittaa kulutuksen pistorasiakohtaisesti. Kulutustieto toimitetaan eParking-pilvipalveluun aina
session jälkeen. Tieto liikkuu tolpasta pilveen langattomasti yhteyslaite Xodemin kautta. Xodemille tulee
asentaa netti, SIM-kortti tai ethernet-kaapelointi. Yksi verkkoyhteys voi palvella jopa satoja tolppia. Lue
lisää teknologiasta suunnitteluohjeestamme.
eTolppa-järjestelmässä on sisäänrakennettu kuormanhallinta. Valvomme kuormaa monitasoisesti ja tarkkailemme
kulutusta aina yksittäisestä pistorasiasta jopa koko kiinteistöön. eTolppa-järjestelmä pystytään lähes aina
asentamaan olemassa olevaan kaapelointiin. Lue lisää blogista.
Järjestelmän asennuksessa on aloituskuluja, jotka liittyvät asennukseen, laiteinvestointiin ja
käyttöönottoon. Aloituskustannukset riippuvat kohteen asennuksen vaikeudesta, olemassa olevasta infrasta ja
halutusta lataustehosta. Katso esimerkkejä toteutuksista:
eParking-järjestelmän
käytössä on lisäksi juoksevia kuluja, jotka hinnoitellaan pistokemäärän ja palvelutason mukaisesti. Lisäksi
operaattori veloittaa mahdollisen SIM-kortin kulut. Kuukausikustannukset ovat luokkaa 1-5 euroa per
pistoke.
Sen päättää kiinteistö, sähkön hinnan lisäksi voidaan hinnoitella kiinteä sessio- tai kuukausipohjainen
maksu. Lisäksi lataaja ja lämmittäjä voivat maksaa sähköstä eri hinnoittelun perusteella. Lue tästä blogi.
Sen päättää kiinteistö, eTolppa voidaan konfiguroida niin, että lämmitys on ilmaista, mutta toimii vain jos
on pakkasta. Sen sijaan latauksen saa päälle aina. Lue tästä blogi.
Ota yhteyttä
Monipuolisesta valikoimastamme löydät älykkäät ratkaisut auton lämmitykseen ja sähköauton lataukseen.